Vorige bericht
Vorige bericht
De gebruikte namen zijn om privacy-redenen gefingeerd.
KM. kwam naar Landgoed de Peerdegaerdt toen hij 13 jaar was. Hij was op dit moment gestopt met school omdat hij in ruzies met leeftijdgenootjes terecht kwam. Naar school gaan ging niet langer door sociaal emotionele problemen, KM. werd aangemeld op de Peerdegaerdt en hier werd hij hier betrokken bij het reilen en zeilen op de boerderij.
Hij was erg gesloten en zei eigenlijk niets. Hij deed klusjes, had soms boze buien en liep weg naar de moestuin.
KM.’s houding veranderde: hij kreeg vertrouwen in de begeleiding en stond open voor een praatje.
Hoewel er nog steeds conflicten waren met andere deelnemers ging dit steeds beter. Bij Yulius volgde KM. een behandeling voor autisme i.c.m. hoogbegaafdheid.
Inmiddels gaat KM. weer naar school bij Yulius en is hij nog 1 dagdeel op De Peerdegaerdt aanwezig.
Waardoor is dit traject geslaagd?
KM. houdt erg van het boerenleven: niks hoeven en moeten. Hierdoor is hij graag aanwezig op De Peerdegaerdt. Deze plek biedt rust en geeft weinig triggers.
Langzaam – op het tempo van KM. – werden de triggers opgezocht: in eerste instantie pauzeerde KM. los van de groep. Afhankelijk van zijn bui werd er langzaam steeds vaker samen gepauzeerd.
Door klik met de begeleiders en de humor onderling kon veel worden bereikt. Vooral dierenactiviteiten en werkzaamheden in de moestuin vond hij leuk.
In totaal is KM. 2 jaar aanwezig geweest op De Peerdegaerdt. In vakanties is hij nog steeds aanwezig.
Verhaal moeder KM.:
“Voordat KM. startte met het thuiszittersprogramma, dacht ik dat hij op dit niveau zou blijven hangen. Zij dwarse, boze, opstandige buien en tot weinig/niets komen moest ik maar accepteren.
Eerder was KM. al bij een zorgboerderij geweest maar dit bleek geen succes: begeleiding vond plaats in groepsverband en KM. kreeg te weinig structuur.
Eerder, op school, ging het ook steeds mis. Op sociaal emotioneel gebied scoorde hij slecht, lette enkel op anderen en raakte hevig geïrriteerd, overprikkeld, boos en opstandig.
Ik had niet verwacht dat mijn zoon op zo’n positieve wijze kon veranderen en weer terug naar school zou gaan.
Hij is twee jaar aanwezig geweest op De Peerdegaerdt. De individuele begeleiding die hij hier ontving is de kracht achter zijn traject. Groepsverband ging écht niet.
Het geduld vanuit de medewerkers van De Peerdegaerdt, i.c.m. de 1 op 1 begeleiding, zorgde ervoor dat ik stap voor stap positieve verandering zag. Hij ontving duidelijkheid en structuur: op vaste tijdstippen eten en duidelijke taken.
KM. is erg veranderd. Ik merkte ontlading bij hem omdat hij gewaardeerd werd, een vast ritme had en hij zich nuttig voelde. Hij kwam altijd positief thuis, vol verhalen over de boerderij.
Hierdoor heeft KM. Rust gevonden en werd hij leerbaar. Hij staat open voor andere dingen en toont minder weerstand. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat hij weer naar het speciaal onderwijs kon. Hij volgt een ambulant leersysteem dat nu verder wordt opgebouwd naast dagbehandeling.
De vakanties blijken een uitdaging: KM. zit dan veel achter zijn computer en raakt chagrijnig. In overleg is nu afgesproken dat hij tijdens vakanties naar De Peerdegaerdt gaat zodat hij zijn structuur behoudt.”